пʼятниця, 29 травня 2020 р.

Як розвинути ефективне читання!


Найчастіше на техніки (способи) ефективного читання можна натрапити на сайтах іноземних університетів. Це логічно, з огляду на те, що саме студенти чи не щодня опрацьовують значну кількість інформації, часто складної для сприйняття. Отож, під ефективністю розуміють здатність швидко вловлювати ідеї текстів, обирати, що варто й що не варто читати, і запам’ятовувати головне  Також до портрета вправного читача додаються уміння сканувати текст і «знімати з нього вершки». А це є двома найпоширенішими техніками ефективного читання. Зупинимося на них докладніше.

«Знімати вершки з тексту» (англійською «skimming») — це швидко переглядати текст із метою зрозуміти його загальні ідеї і структуру. Тобто потрібно не читати всю інформацію, а звернути увагу на окремі елементи — заголовки, виділення, дати. А вже після цього визначити, які частини тексту, варті того, щоб ознайомитися з ними детальніше.

Сканувати текст означає шукати в ньому якусь специфічну інформацію — конкретне слово, визначення, дату. Тобто спочатку швидко переглядають текст і, коли натрапляють на потрібне, перечитують частину тексту ретельно. Сканування нагадує прокручування новинної стрічки чи стрічки в соцмережах.

Як бачимо, ці дві техніки призначені для того, щоб заощадити час і уникнути марного читання. Проте, окрім них, виділяють низку технік ефективного читання, які допомагають ознайомитися з усім текстом, зробити висновки і якомога краще запам’ятати ідеї. Наприклад, критичне читання (оцінювати слабкі й сильні сторони ідей тексту), інтенсивне читання (підкреслювати, робити нотатки, перечитувати), техніка запитань (ставити запитання до різних аспектів тексту — структури, змісту, стилю).

Найкращі стратегії, щоб запам’ятати прочитане

Дослідження показують, що є пряма залежність між тим, чи знає людина стратегії запам’ятовування інформації, і читацькою грамотністю. Так, ще у 2009 році PISA визначила найбільш ефективні способи запам’ятовувати прочитане. Зокрема, ними назвали:

·       обговорювати прочитану інформацію з іншими;

·       підкреслювати важливі частини тексту під час читання;

·       узагальнювати текст своїми словами.

А найменш ефективними стратегіями стали:

·       швидко читати текст двічі;

·       читати вголос;

·       зосереджуватися на легких частинах тексту.

Окрім того, важливою стратегією для узагальнення й запам’ятовування інформації є написання нотаток або конспектів. Але їх також потрібно вміти правильно писати. Найбільш ефективними способами для цього є підсумовувати текст своїми словами й перевіряти, чи всі важливі факти записані в конспекті. Менш ефективні способи — це записувати головні ідеї з кожного параграфа й читати текст кілька разів перед написанням конспекту. Зовсім неефективною визнають стратегію переписувати з тексту якомога більше речень.

Як показують дослідження німецького психолога Германа Еббінгауза, уже через 24 години після знайомства з інформацією ми пам’ятаємо приблизно 34 % вивченого, а через місяць — лише 15 %. Проте, якщо осмислювати інформацію під час читання й повторювати її кілька разів, кількість запам’ятованого значно зростає. Втрата зосередженості під час читання відразу робить його неефективним. Психологи дають чимало порад для уникнення такої ситуації. Наприклад, вони цілком очікувано рекомендують вимикати сторонні пристрої, уникати шуму, ставити ціль у кількість сторінок і добре спати.

Окрім того, тепер з’явилося багато нових методів, які розвивають розумові, і водночас читацькі здібності. Зокрема, йдеться про різноманітні мобільні застосунки та інтернет-платформи. Вони пропонують вправи, що націлені на покращення концентрації та пам’яті, і працюють за принципом «грай — розвивайся». Наприклад, серед таких платформ є український стартап Readlax. Користувачам платформи доступно кілька ігор для тренування робочої пам’яті, очей, мозку, а також онлайнчиталка і тест на швидкість і розуміння читання. Ці вправи розроблені на базі таблиці Шульте, яку широко використовують для розвитку периферійного зору.

Натомість Андрій Орлик, засновник сервісу оренди книжок Book Box, пропонує інший підхід до розвитку пам’яті й концентрації: не швидке читання, а, навпаки,  повільне. На його думку, якщо читати книжку повільно, аналізували її і ставити питання, вона надовго вріжеться в пам’ять, адже за той час, який ми витрачаємо на читання, у нашій голові встигають утворитися не просто нейронні зв’язки, а цілі кластери. Найкращими способами практикувати повільне читання є прибрати подразники, перечитувати, щоб побачити більше деталей, фокусуватися на окремому фрагменті, знайти місця сили (найбільш «ударні» місця в книжці – назва, початок і кінець), смакувати стилем.

Отож, сьогодні під «читацькою грамотністю» і «ефективним читанням» ми розуміємо вже зовсім не те, що 20 років тому. Нові технології і велике інформаційне перевантаження вимагають від нас постійного розвитку читацьких навичок, зокрема й через нові методи навчання. І хоча попереду нас чекають ще більші технологічні й суспільні зміни, проте очевидно, що ті, хто вміють ефективно читати, завжди будуть у виграші.


Немає коментарів:

Опублікувати коментар

Золоте покоління

23 грудня члени клубу "Золоте покоління" зустрілися з нагоди настання  новорічних свят, читали вірші українських поетів та свої ...